Zgodnie z zasadami mechaniki niektóre elementy łatwiej się po sobie toczą, niż ślizgają. Zastosowanie łożysk pozwala wykorzystać ruch obrotowy i ograniczyć poziom tarcia. Użycie tego rodzaju mechanizmów niesie ze sobą wiele korzyści, dlatego używa się ich powszechnie podczas konstruowania różnych urządzeń.
Klasyczne łożysko zbudowane jest z dwóch pierścieni nazywanych również powierzchniami cylindrycznymi. Większy z nich umieszczany jest na zewnątrz, mniejszy wewnątrz. Cylinder zewnętrzny montuje się na oprawie, natomiast wewnętrzny na wale. Pomiędzy pierścieniami umieszczane są elementy toczne o różnych kształtach. Mechanizm wyposażony w metalowe kulki nazywany jest łożyskiem kulkowym. Tego rodzaju konstrukcja cieszy się największą popularnością. Praktycznie każda hurtownia łożysk ma w swej ofercie mechanizmy o takiej budowie, dlatego zakup odpowiedniego produktu nie stanowi żadnego problemu.
Łożysko umieszczone pomiędzy wałem, a oprawą skutecznie przenosi występujące obciążenia i minimalizuje tarcie. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie ruchu obrotowego poszczególnych elementów bez konieczności wytwarzania dużej energii. Tego rodzaju mechanizmy montowane są w rowerach, a także wszystkich współczesnych samochodach. Łożyska odpowiedzialne są m.in. za prawidłowe działanie skrzyni biegów. Znaleźć je można także w wielu urządzeniach przemysłowych i rolniczych. Chociaż najbardziej uniwersalne są mechanizmy kulkowe, powszechnie stosuje się również łożyska ślizgowe, wahliwe, czy też samonastawne.