Kontrola czasu pracy – czy powinna być w każdej firmie?

Według art. 149 Kodeksu Pracy, który dotyczy ewidencji czasu pracy, każda firma prowadząca działalność na terenie Polski zobowiązana jest do kontrolowania oraz spisywania realnego czasu spędzanego przez pracownika na swoim stanowisku. Dotyczy to zarówno mikro, małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstw, niezależnie od rodzaju działalności oraz umowy zawartej z zatrudnionym. Taka ewidencja pozwala na prawidłowe ustalenie poziomu wynagrodzenia, świadczeń związanych z pracą, ale także służy do sprawdzenia, czy dana osoba wywiązuje się z zapisów umowy. Jest to także sposób na nadzorowanie pracodawców, którzy często niechętnie wypłacają nadgodziny.

Ewidencja elektroniczna, czyli firmy przyszłości

Obecnie kontrola czasu pracy odbywa się w większości firm na postawie kartki z rubrykami do wypełnienia rzuconej w sekretariacie. Nie jest to najlepsza forma, ponieważ pracownicy często zapominają o regularnym podpisywaniu listy, a pracodawcy nakłaniają do naginania rzeczywistości. Państwowa Inspekcja Pracy pozwala jednak na zastosowanie ewidencji elektronicznej, polegającej na odbijaniu kart w momencie wchodzenia i wychodzenia poszczególnych osób zatrudnionych do budynku będącego miejscem wykonywania obowiązków zawodowych. Jest to świetne rozwiązanie minimalizujące ryzyko oszustwa zarówno ze strony pracowników, jak i pracodawców. Dzięki temu firma musi rozliczać się zatrudnionymi według przepracowanego czasu, wliczając w to nadgodziny oraz weekendy, a pracownicy nie mogą opuścić miejsca pracy przed wskazaną godziną bez podania przyczyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *