Klasyczny e-papieros zbudowany jest z kartridża, atomizera i źródła zasilania. Kartridż to wymienny pojemnik na liquid, atomizer odgrywa główną rolę w całym akcesorium, a źródłem zasilania zazwyczaj jest mały akumulator. Jako że jest to urządzenie elektroniczne, musi być ono raz na jakiś czas ładowane, zazwyczaj przez połączenie USB lub bezpośrednie połączenie z kontaktem.
To w atomizerze liquid zostaje podgrzany, a kolejno zamienia się w „dym”. Tak naprawdę jest to zwykły aerozol, który posiada składniki smakowe, a w zależności od rodzaju płynu, również i zapachowe. Liquidy oraz składniki niezbędne do ich utworzenia, tj. premix, baza nikotynowa, można kupić w sklepie oferującym e-papierosy. Należy jednak mieć świadomość, że atomizer działa głównie na bazie grzałki, która generuje odpowiednią temperaturę, a ta bardzo często się zużywa.
Sama grzałka składa się z obudowy, drutu oporowego i bawełny lub sznurka. Jest to część w e-papierosie, która ma bezpośredni kontakt z liquidami na bazie gliceryny i bardzo często właśnie z tego powodu ulega zanieczyszczeniom, co skutkuje zmianą smaku płynu i pogorszeniem odczuć użytkującego. Warto wybrać e-papieros z przezroczystą rurką od atomizera, aby cały czas kontrolować kolor liquidu. Szacuje się, że grzałki powinny być wymieniane minimalnie raz w miesiącu, a jeśli jest ona mocno eksploatowana, wówczas co najmniej dwa. Można także kierować się zasadą, że część wymieniana jest po zużyciu około 40-50 ml liquidu.