Jakie są przesłanki do ogłoszenia upadłości konsumenckiej?
Rynek i biznes
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Jakie są przesłanki do ogłoszenia upadłości konsumenckiej?

Upadłość konsumencka to postępowanie sądowe, które ma na celu oddłużenie osoby fizycznej. Może ono polegać na zaspokojeniu roszczeń wierzycieli oraz całkowitym lub częściowym umorzeniu długów. Według przepisów Prawa Upadłościowego do tego, aby możliwe było jej ogłoszenie muszą zaistnieć pewne konkretne przesłanki.

Kiedy można ogłosić upadłość konsumencką?

Przesłanki umożliwiające ogłoszenie upadłości konsumenckiej można podzielić na pozytywne oraz negatywne. Do pierwszej grupy zalicza się przede wszystkim niewypłacalność. Oznacza to, że ocena sytuacji finansowej dłużnika jednoznacznie musi wskazywać, że utracił on możliwość spłaty swoich zobowiązań. Sąd może uznać kogoś za niewypłacalnego, jeśli zalega z płatnościami za ostatnie trzy miesiące. Jest to przesłanka pozytywna, co oznacza, że musi ona wystąpić, aby było możliwe ogłoszenie upadłości.

Natomiast przesłanką negatywną jest doprowadzenie do niewypłacalności w sposób celowy lub na skutek rażącego niedbalstwa. Umyślne działanie to np. dokonanie przestępstwa, w wyniku którego konieczna jest wypłata wysokiego zadośćuczynienia, które przewyższa posiadany majątek. Rażącym niedbalstwem jest natomiast celowe zaciąganie długów w kwotach przekraczających aktualne możliwości zarobkowe. Wniosek o ogłoszenie upadłości do sądu może złożyć dłużnik lub jego wierzyciel. Jeśli stwierdzi on, że osoba zadłużona utraciła na stałe możliwość spłaty swoich zadłużeń, np. z powodu bardzo złego stanu zdrowia lub podeszłego wieku może zdecydować o automatycznym oddłużeniu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Co obejmuje przemysł metalowy?
Co obejmuje przemysł metalowy?
Przemysł metalowy kojarzy nam się zapewne głównie z wielkimi fabrykami, gdzie z rud wydobywa się czyste pierwiastki chemiczne. Mają one […]
Odzież reklamowa – jaką metodę druku wybrać?
Odzież reklamowa – jaką metodę druku wybrać?
Przygotowanie odpowiedniej odzieży reklamowej to niełatwe zadanie. Przedsiębiorca nie tylko musi wybrać rodzaj ciuchów, ale także musi zdecydować, jaką metodą […]
Jak zapakować paczkę do wysyłki?
Jak zapakować paczkę do wysyłki?
Przed wysłaniem paczki konieczne jest odpowiednie jej zapakowanie. Dzięki temu będzie ona zabezpieczona przed uszkodzeniami, na które może być narażona […]
Ostatnie wpisy