Niemalże wszystkie samochody osobowe, które jeżdżą na naszych drogach, są wyposażone w układ chłodzenia w postaci m. in. chłodnicy. Producenci montują wentylatory chłodnicy między zderzakiem przednim a blokiem silnika. Taka zabudowa pozwala idealnie chłodzić silnik podczas jazdy. A co w przypadku korków i wolnej jazdy samochodem? Producenci pomyśleli i o tym – zastosowano wentylator chłodnicy, który ma za zadanie chłodzić płyn chłodniczy w obiegu, kiedy temperatura sięga powyżej 90 stopni Celsjusza. Zapobiega on przegrzaniu silnika.
Producenci samochodów francuskich dbają o komfort użytkowania nowych samochodów, dlatego też nowoczesne wentylatory wyposażone są w kilka biegów i sterowania za pomocą elektroniki. Niestety wentylatory te często ulegają awarii właśnie z powodu jej zastosowania. Koszt nowej części tego typu jest zdecydowanie wyższy aniżeli koszt tradycyjnego, prostego w budowie wentylatora.
Przegrzanie silnika jest efektem długotrwałej jazdy bez odpowiedniego chłodzenia. Problem ten może występować szczególnie w okresie letnim, podczas awarii układu wentylatora. Przegrzanie silnika może prowadzić do ogromnych kosztów naprawy samochodu, gdyż uszczelka pod głowicą może nie wytrzymać przegrzania i powodować przeciekanie płynu chłodniczego do układu olejowego. Gdy taka sytuacja spotka kierowcę na drodze, warto cały czas kontrolować bagnet do oleju, czy poziom oleju nie rośnie oraz czy nie ubywa płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym.