Opona kojarzy nam się zazwyczaj z niewielkim gumowym okręgiem, który nakładamy na felgę samochodową. Na rynku istnieje jednak całe mnóstwo różnych rodzajów gum, które służą do rozmaitych celów. Postanowiliśmy sprawdzić, czym różnią się one od siebie oraz gdzie są najczęściej wykorzystywane. Zapraszamy do lektury wszystkie osoby, które interesują się motoryzacją i nie tylko.
Zapewne nieraz widzieliśmy jak wielkie koła posiada ciągnik rolniczy bądź kombajn zbożowy. Na sporych rozmiarów felgach są też ogromne opony, które pozwalają pojazdom rolniczym poruszać się nawet po bardzo grząskich polach i łąkach. Jednak nie sam rozmiar ma tutaj znaczenie, a również rzeźba bieżnika, czyli wierzchniej warstwy gumy. Ma ona bezpośredni kontakt z nawierzchnią i to ona w największej mierze zapewnia dobrą przyczepność. Opony rolnicze posiadają bardzo dużych rozmiarów wyżłobienia, które są w stanie wgryźć się nawet w bardzo grząskie błoto. Nie znaczy to oczywiście, że ciągnik czy kombajn nigdy się nie zakopie. Dużo zależy też od umiejętności samego operatora maszyny.
Osoby jeżdżące w off-roadzie wiedzą najlepiej, że żadna zwyczajna opona nie da sobie tam rady. Czasami zdarza się, że jeśli zaparkujemy auto jedną stroną na trawie, to po opadach deszczu nie jesteśmy w stanie wyjechać. Opony terenowe muszą więc sprostać bardzo wysokim wymaganiom, podobnie zresztą jak te stosowane w sprzęcie rolniczym. Nie są aż tak duże jak te w ciągnikach rolniczych, jednak ich bieżnik jest do pewnego stopnia podobny. Posiada grube i wysokie lamele, które mają za zadanie wgryźć się głęboko w podłoże i zapewnić maksymalną przyczepność.