Marki niemieckie oraz francuskie miały różne niekonwencjonalne pomysły, jeśli chodzi o wykonanie systemu zawieszenia w samochodach. Citroën znany jest ze stosowania konstrukcji hydraulicznej, którą chwali się za ogromną wygodę, pomimo że zdarzają się jej awarie. Zawieszenie pneumatyczne BMW również jest bardzo wygodne, aczkolwiek pozbawione wad typowych dla hydrauliki. Sprawdzamy, jakie są tajniki budowy powyższych układów.
W samochodach marki Citroën C4 Picasso zawieszenie pneumatyczne składa się także z części hydraulicznej. Głównym medium występującym w jej wnętrzu jest płyn, jednak amortyzacja odbywa się także poprzez wykorzystanie specjalnych sfer, w których znajduje się gaz (najczęściej azot) pod wysokim ciśnieniem. Rozwiązanie to daje ogromną wygodę, jednak zdarzają mu się awarie, takie jak wycieki. Dlatego też w roku 2017 zakończono w ogóle wyposażanie francuskich aut w to rozwiązanie, są natomiast plany implementacji zawieszenia pneumatycznego VW już dawno doszedł do tego wniosku, choć pierwotnie planował zakupić od Francuzów licencję na używanie hydro-pneumatyki ich konstrukcji.
Rozważymy opcję stosowaną między innymi w BMW oraz Mercedesie, czyli czystą pneumatykę. Tutaj jedynym medium występującym w układzie jest sprężone powietrze, pompowane przez kompresor. Natomiast przy każdym z kół znajdują się tak zwane miechy, na których opiera się całe nadwozie. Amortyzator pneumatyczny Audi A6 C6 wykonany jest z elastycznego, ale bardzo mocnego materiału, który odporny jest na częste zginanie i rozciąganie, oraz wysokie ciśnienie panujące wewnątrz. Zastępuje on zarówno tradycyjną sprężynę, jak i tłumik drgań. Nawet gdyby w wyniku zużycia pojawiły się nieszczelności, to jeszcze przez długi czas układ będzie mógł je kompensować, z uwagi na użycie jako głównego medium substancji powszechnie dostępnej, czyli powietrza.