W jakim celu prowadzony jest audyt SEO?

Audyt SEO jest usługą, celem której jest stworzenie raportu zawierającego szereg wskazówek, zaleceń i uwag dla witryny internetowej, która została poddana badaniu. Następnie przekazywany on jest zespołowi prowadzącemu stronę, co przekłada się na efektywniejsze pozycjonowanie strony i finalnie – na wzmożony na niej ruch użytkowników sieci. Audyt ułatwia i czyni skuteczniejszym prowadzenie promocji witryny.

Podstawowe cele audytu SEO

Każda kontrola powinna zakładać:

– przegląd istotnych dla pozycjonowania elementów witryny
– zlokalizowanie problemów w dostosowywaniu strony
– określenie możliwości optymalizacji poszczególnych elementów strony
– zidentyfikowanie słabych i silnych stron optymalizacji witryny
– ocenę stopnia optymalizacji całości i każdego z elementów istotnych dla pozycjonowania

Optymalizacja strony jest ważna, ponieważ przyjazność witryny dla użytkownika (a co za tym idzie dla botów indeksujących wyszukiwarki) jest istotnym kryterium przy pozycjonowaniu przez Google, czyli wyszukiwarkę używaną przez ok. 90% internautów. Sprowadza się to do potrzeby dostosowania witryny do najnowszych wytycznych użyteczności.
Kiedy istnieje potrzeba przeprowadzenia audytu SEO? W trakcie funkcjonowania witryny internetowej ma miejsce kilka takich sytuacji, w których audyt pod kątem pozycjonowania jest szczególnie wskazany.

Projekt nowej strony

Projektując nową stronę internetową, warto zaangażować specjalistę SEO do współpracy. Zaowocuje ona dostarczeniem programistom wskazówek, które pomogą uniknąć błędów negatywnie wpływających na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce i lepiej wykorzystać potencjał witryny. Jest to specyficzna forma audytu, ponieważ żadne dostępne narzędzie nie analizuje graficznego projektu strony i trzeba go weryfikować manualnie, niejako przewidując, jak przy tak zdefiniowanych elementach zachowa się Google w stosunku do witryny. Nie jest to proste, ale wykonanie audytu w chwili powstawania strony pozwala wystrzec się defektów, które na późniejszym etapie funkcjonowania mogą być nie do naprawienia.

Sprawdzenie strony przed jej opublikowaniem

Kolejny istotny moment to sfinalizowanie tworzenia strony internetowej. Gotowa witryna przedstawiana jest do sprawdzenia przez specjalistę SEO. Taki audyt jest skoncentrowany przede wszystkim na technicznych aspektach, a jego wynik może zostać wykorzystany przez zlecającego natychmiast lub po przeprowadzeniu kampanii promocyjnej. Ten rodzaj kontroli zwraca uwagę na problemy z nasyceniem strony słowami kluczowymi, czy meta znacznikami.
Istnieje kilka narzędzi, które będą pomocne w sprawdzeniu strony pod kątem SEO na tym etapie. Można także pokusić się o darmowy audyt SEO dostępny przez internet.

Kluczowe zmiany w witrynie także podlegają sprawdzeniu

Inną sytuacją, w której warto rozważyć kontakt ze specjalistą SEO jest wprowadzanie kluczowych zmian w witrynie. Nie ma ograniczeń w kontroli strony pod tym kątem, ale sensownym jest sprawdzenie jej przed i po wprowadzaniu modyfikacji. Audyt taki bardzo często dotyczy diametralnej zmiany wyglądu strony lub zmiany kompleksowej, dostosowanej do oferty danej firmy. Inną, charakterystyczną dla tego typu audytu sytuacją, jest zmiana domeny albo fuzja kilku serwisów. W tym przypadku polegać on będzie raczej na ocenie konkretnego, zmienianego fragmentu, a nie ocenie całości, a jego celem jest znalezienie nowych możliwości, ale także defektów.

Spadek w rankingu wyszukiwania jako sankcja

Zdarza się, że witryna zostanie przez wyszukiwarkę „ukarana” wskutek opublikowania treści niemile widzianych przez Google, lub nanoszonych przez użytkowników strony, podlegających niewystarczającej moderacji. Sytuacja taka może mieć miejsce także na skutek działalności hakerów. W powyższych przypadkach audyt może posłużyć jako analiza i czynności, które usuną problem i w miarę możliwości zabezpieczą witrynę przed ponownym nałożeniem sankcji. W tym przypadku rzadko mamy do czynienia ze sporządzeniem dokumentu poaudytowego, raczej jest to zestaw doraźnych działań.

Zmiana osoby odpowiedzialnej za pozycjonowanie

Jeżeli agencja SEO dotychczas zajmująca się pozycjonowaniem nie spełnia oczekiwań i właściciel strony decyduje się na jej zmianę, to także jest powód do przeprowadzenia audytu. Weryfikuje się w tym przypadku, czy obrana polityka była trafna, czy warto ją kontynuować i co należy zmienić. Okazją do takich działań jest także pierwsze podejście do promocji witryny w internecie – dobrze jest je poprzedzić opracowaniem strategii.

W tym konkretnym przypadku analizie podlegać będzie przede wszystkim działalność konkurencyjna i widoczność strony w wynikach zapytania, choć w określonych okolicznościach audyt może dotyczyć całej strony.

Jakich efektów audytu można się spodziewać?

Istotnym jest drobiazgowe wdrożenie uwag, które zaleci firma pozycjonująca – pozwoli to osiągnąć takie efekty jak:

– zwiększenie ruchu na stronie
– przeniesienie strony wyżej w wynikach wyszukiwania istotnych słów kluczowych
– rosnący wskaźnik zwrotu inwestycji
– zwiększone zainteresowanie oferowanymi produktami i usługami i wzrost sprzedaży

Pierwszych efektów można spodziewać się po kilku tygodniach od wprowadzenia zaleconych zmian. Do monitorowania kondycji strony służą narzędzia Google Search Console i Google Analytics, można także śledzić pozycje fraz kluczowych za pomocą narzędzi typu Saas i rozwiązań serwerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *